Natuurlijk weten we niet of de column van de Duurzaniker invloed heeft gehad, maar feit is wel dat er deze week een forse toename gemeld werd van het eten van vleesvervangende producten. Het aantal vleesvervangers dat supermarkten verkopen, is sinds 2017 met ruim 51 procent gestegen. In dezelfde periode nam de verkoop van veel vleesproducten, vooral van varkens- en rundvlees juist flink (met zo’n 9 procent) af.

Dat vleesvervangers steeds populairder worden heeft ook te maken met het feit dat de producten steeds beter worden. En, zowel qua structuur als smaak steeds meer gaan lijken op ‘echt’ vlees. Eenzelfde trend zien we bijvoorbeeld ook bij de alcoholvrije bieren die nu in allerlei soorten beschikbaar zijn en sterk in populariteit toenemen.

De vegetarische slager Jaap Korteweg kan gerust gezien worden als dé pionier van betere vleesvervangers. En durft de ambitie uit te spreken dat hij met zijn bedrijf de grootste slager van Nederland wil worden. Zo snel mogelijk en zonder dat daar ook maar één dier voor moet worden geslacht. Lees zijn verhaal hier

Kip werd wat populairder (2%) maar blijkt de laatste tijd ook aan een daling te zijn begonnen. Het aanbod van vleesvervangers is inmiddels ook behoorlijk gegroeid. Bij de grootste supermarktketens Albert Heijn en Jumbo is het aanbod toegenomen tot respectievelijk honderd en bijna tweehonderd verschillende producten. Maar er zijn veel meer plaatsen waar je terecht kunt voor een verantwoord stuk ‘vlees’. Ook dat is dus geen excuus meer om dieren te blijven eten. Wil je kijken waar je in de Zaanstreek en omgeving goede en smakelijke producten kunt kopen klik dan hier.