De historisch lage koffie- en cacaoprijzen zijn een ramp voor duizenden kleine boeren in onder meer Colombia, Ivoorkust en Ethiopië. Fairtrade boeren hebben met een vaste minimumprijs een vangnet. Als consumenten kunnen we door vaker voor ‘eerlijke’ producten te kiezen, bedrijven prikkelen meer Fairtrade in te kopen. Fairtrade helpt kleine ondernemers beter om een zelfstandig bestaan op te bouwen.

#weetwatjekoopt is het motto van de Fairtrade voorjaarsweek tot 12 mei. In deze landelijke campagneweek zetten bedrijven, winkels, Fairtrade Gemeenten en vele vrijwilligers zich in voor Fairtrade producten en producenten. Check de folder van de Fairtrade week voor aanbiedingen bij diverse supermarkten.

Cadeaus
Ook wereldwinkels hebben meestal leuke acties. Loop eens binnen bij de Wereldwinkel Zaandam of Wereldwinkel Krommenie. Behalve foodproducten verkopen zijn ook cadeautjes en accessoires met een mooi verhaal over de herkomst. Van kleurrijke kaarsen en schaaltjes tot een houten dienblad/schoolbord of een handige yogatas.

Bananen
Steeds meer huishoudens kopen Fairtrade producten, in 2018 6 procent meer dan in 2017. Volgens het marktonderzoeksinstituut Gfk lag vorig jaar in 83% van alle huishoudens een Fairtrade product in het keukenkastje. Vooral chocolade en fruit doen het goed. Van alle verkochte bananen in Nederland is inmiddels een kwart Fairtrade gecertificeerd.

Juist nu is het moment om Fairtrade producten te kopen, vindt de stichting Max Havelaar. “Met de aankoop van een Fairtrade product weet je dat boeren een betere prijs ontvangen dan de veel te lage marktprijs. En hoe meer Fairtrade producten verkocht worden, hoe groter de impact!” zegt directeur Peter d’Angremond. ‘Eerlijke’ producten kun je herkennen aan het keurmerklogo hiernaast.

Directe handel
Een andere goede ontwikkeling is directe handel. Directe handel betekent dat degene die het product importeert, dat direct doet bij de boeren of de makers. De importeur bezoekt deze mensen geregeld en kan garant staan voor goede betaling en zorgt ervoor dat de arbeiders een goed salaris krijgen en goede overige arbeidsomstandigheden. Daar heeft hij zelf veel invloed op omdat hij zelf bepaalt hoeveel er betaald wordt voor de geïmporteerde producten.

Productie in eigen land
Het zijn vooral kleinere merken die dit doen, met name bij koffie en chocola. Een mooi voorbeeld zijn de Gorilla chocoladerepen. Er zijn ook merken, die nog een stapje verder gaan en een groot deel van het productieproces in een zuidelijk land laten plaatsvinden. Gewoonlijk worden koffie- en cacaobonen geïmporteerd en in Europese fabriek geroosterd en verwerkt. Aan dat proces wordt het meeste verdiend. Chocolademerken als Madecasse (Madagascar) en Grenada (Grenada) en het Nederlandse koffiemerk Moyee Coffee werken eraan dat een groot deel van de inkomsten in de landen zelf kunnen blijven.