Tips

– Gebruik voor korte afstanden de fiets! Een koude motor gebruikt veel meer brandstof dan een warme, en vervuilt meer. Korte afstanden betekenen zware slijtage voor de motor, een hoog benzineverbruik en veel vervuiling. Een richtlijn voor ‘korte’ afstand is 5 KM of minder.

– Parkeer je auto in de rij-richting voor vertrek. Omdat de warme motor zuiniger loopt, scheelt het behoorlijk in verbruik de auto zo te parkeren dat met koude motor niet gekeerd hoeft te worden.

– Bespaar gewicht. Sleep geen onnodige bagage mee. Het helpt zelfs om de tank zo veel mogelijk leeg te rijden en zo gewicht te besparen.

Trek zo langzaam mogelijk op, maar maak andere bestuurders niet kwaad. Snel optrekken geeft een verwaarloosbaar kleine tijdwinst, maar zo’n 16% extra benzineverbruik. Bovendien betekent het extra slijtage voor banden en overbrenging.

– Houd de ramen gesloten, maar gebruik de ventilatie-openingen. Fabrikanten hebben al het mogelijke gedaan lucht via de ventilatie door de auto te laten circuleren. Door de ruiten te openen wordt de stroomlijn verstoord, met als resultaat lawaai en 5 tot 10% meer brandstofverbruik.

Zet de lichten uit bij daglicht, hieraan kleven ook veel gevaren. Zet in ieder geval wél de lichten aan bij slecht weer en lage zon.

Blijf achter grote voertuigen en gebruik ze als windbreker.

– Rijd kalm! Bij korte ritten (tot ongeveer één uur) is het tijdsverschil ten opzichte van de snelheid klein. Blijf binnen de maximumsnelheid. De gevolgen:

snelheid (KM/u)extra verbruikextra vervuilingextra lawaairemafstand (meter)
80basisbasisbasisbasis
10021%19%33%66.7
12035%48%56%84.0
13042%54%70%103.0
14048%58%81%124.2

Bron: novem B.V. (december 1993)

Dit tabel geldt zeker niet voor alle auto’s. Een auto rijdt het zuinigst bij die snelheid waarbij de motor (in de hoogste versnelling) het mooist loopt. Een driecylinder Suzuki verbruikt bij 90 KM/u ongeveer 1:19 maar bij 110 KM/u slechts 1:22. Ook een experiment met een Fiat Cinquecento Sporting leerde dat deze auto bij 110 KM/u ongeveer 1:17 rijdt en bij 130 KM/u nog maar 1:19. Het kan de moeite waard zijn hiermee te experimenteren. – Zie je in de verte het stoplicht op rood springen? Stop dan met gas geven en laat de auto uitrollen. Niet in z’n vrij zetten! Stationair rijden kost meer dan afremmen op de motor. Dit bespaart benzine en uitstoot.