Nu mag de Tesla 3 dan de meest gekentekende auto zijn, voor de meeste mensen is een elektrische auto – ongeacht het merk – nog een behoorlijk tikkie te duur. Autodelen is minder aantrekkelijk als je vaker de weg op moet. Toch kun je ook als ‘fossiele rijder’ besparen in de autokosten. Als je zuinig rijdt, kan je wel 10 procent op je brandstofverbruik besparen.

We beginnen maar met de minst populaire tip: Met 100 rijd je goedkoper dan met 130 km per uur. Oftewel; hoe harder je rijdt, hoe meer brandstof je verbruikt.

Hogere versnelling
Schakel bijvoorbeeld sneller naar een hogere versnelling. Op wegen waar je 50 km/u moet rijden, kun je het beste in de 4e of 5e versnelling rijden. Dan rijd je met lage toeren en geeft de motor deelvermogen, waarbij hij het zuinigste is. Op 80km wegen is de 5e of 6e versnelling de beste optie.
Moet je stoppen voor een verkeerslicht, laat dan de auto uitrijden in de versnelling dan dat moment. Daarmee verbruik je geen brandstof.

Harde banden
Harde banden zijn niet alleen een stuk veiliger in het verkeer (grip op de weg) maar ook zuiniger in brandstofverbruik. Rijd je met te zachte banden, dan verbruik je ongemerkt twee procent teveel brandstof. De juiste bandenspanning zorgt ook voor een langere levensduur, een kortere remweg en betere wegligging.

Controleer je je de banden elke 2 maanden als ze koud zijn, dan scheelt je dat zo’n 50 euro per jaar. Meet de bandenspanning bij voorkeur als de banden nog koud zijn. Tel anders 0,3 bar op bij de adviesspanning, als je al een stukje hebt gereden.

Airco
Een airco in gebruik in je auto verhoogt het brandstofverbruik met 3 tot 10 %. Rijden met open ramen overigens ook. Schakel de airco alleen in als het echt nodig is, maar voorkom dat je hem langere tijd helemaal niet gebruikt! Een regelmatig gebruik – en dan is een paar minuten al voldoende – is belangrijk om de afdichtingen in de airco-installatie te smeren. Zo blijven ze soepel en is de afdichting beter.

Opwarmen bij kou
Tegen dovemansoren gezegd waarschijnlijk, want de verleiding is zo groot maar echt: de motor stationair laten draaien voor vertrek is volgens Milieucentraal zinloos als je de auto snel op wilt warmen.
Pas als je gaat rijden warmt de motor de auto snel op. Behalve zinloos is stationair draaien ook erg slecht voor de motor van je auto en voor het milieu. De motor laten draaien terwijl de olie nog niet opgewarmd is zorgt voor ernstige slijtage (en de olie warmt nu juist pas op zodra je gaat rijden).